Profesorii isi vor suplimenta salariul de baza cu mai multe sporuri si indemnizatii, precum o indemnizatie pentru invatamantul special de 15%, o gradatie de merit de 25% si o indemnizatie de dirigentie, invatatori, educatoare, profesori pentru invatamantul primar sau prescolar de 10%, toate calculate la salariul de baza. Ei vor incasa si premii in bani, din 2018, anunta Profit.ro.
Personalul didactic auxiliar isi va completa salariul de baza cu o indemnizatie pentru invatamantul special de 15% si o gradatie de merit de 25%. Angajatii care au o vechime neintrerupta de 10 ani in invatamant vor primi si un spor de stabilitate de 15%, releva ultima forma a proiectului privind salarizarea bugetarilor, obtinuta de Profit.ro din Guvern.
Ultima forma a proiectului, prezentata acum integral de Profit.ro, se refera mai in detaliu la educatie.
Concret, proiectul stabileste ca, incepand cu luna august 2016, personalul platit din fonduri publice din aceeasi institutie publica, autoritate publica, unitate care beneficiaza de un salariu de baza/indemnizatie de incadrare mai mici decat cele stabilite la nivel maxim pentru fiecare functie, grad/treapta, gradatie va fi salarizat la nivelul maxim al salariului de baza/ indemnizatiei de incadrare din cadrul institutiei, autoritatii publice respective, daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Tot incepand cu luna august 2016, pentru magistratii care beneficiaza de un cuantum al indemnizatiei de incadrare mai mic decat cel stabilit la nivel maxim pentru fiecare functie, grad/treapta, gradatie si transa de vechime in functie, va fi salarizat la nivelul maxim al cuantumului indemnizatiei de incadrare din cadrul autoritatii publice respective, daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Pentru personalul didactic si didactic auxiliar din invatamant, nivelul salariului de baza similar in plata sau al salariului de baza maxim se stabileste pe functiile didactice, gradele didactice, transele de vechime in invatamant si gradatiile corespunzatoare vechimii in munca, respectiv pe gradul/treapta profesionala si gradatia corespunzatoare vechimii in munca pentru personalul didactic auxiliar din institutia respectiva, cu toate elementele care fac parte din salariul de baza, altele decat compensatiile tranzitorii.
La stabilirea salariului de baza/indemnizatiei de incadrare la nivel maxim din cadrul institutiei, autoritatii publice respective nu se ia in calcul suma compensatorie aferenta titlului stiintific de doctor inclusa in acesta.
Prin exceptie, incepand cu luna august 2016, pentru personalul militar, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor din aceeasi institutie publica, respectiv unitate, soldele de functie/salariile de functie in care nu sunt cuprinse sumele compensatorii corespunzatoare soldei de merit/ salariului de merit la nivelul anului 2009, vor fi stabilite la nivelul in plata al soldelor de functie/salariilor de functie care cuprind aceste sume compensatorii.
Corectiile aduse soldelor de functie/salariilor de functie prin aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta nu constituie majorari ale soldelor de functie/salariilor de functie in sensul prevederilor art. 60 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, pe perioada aplicarii prevederilor ordonantei de urgenta.
Incepand cu luna august 2016, pentru personalul militar, politistii si functionarii publici cu statut special din sistemul administratiei penitenciarelor, indemnizatiile, compensatiile, primele, ajutoarele, platile compensatorii, despagubirile, compensatiile lunare pentru chirie si alte drepturi acordate potrivit actelor normative in vigoare, care nu fac parte din solda lunara bruta/salariul lunar brut, raman la nivelul lunii iulie 2016, daca isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Incepand cu luna august 2016, personalul care detine titlul stiintific de doctor, isi desfasoara activitatea in domeniul in care a obtinut acest titlu si nu beneficiaza de suma compensatorie inclusa in anul 2010 in salariul de baza, solda/salariul de functie, indemnizatia lunara de incadrare, beneficiaza de suma compensatorie aferenta titlului stiintific de doctor stabilita la nivelul similar in plata pentru aceeasi functie, grad didactic, transa de vechime in invatamant si gradatie corespunzatoare vechimii in munca pentru personalul didactic din invatamant, respectiv grad/treapta profesionala si gradatie corespunzatoare vechimii in munca la celelalte categorii de personal, din institutia publica, autoritatea publica, unitatea/unitatea similara.
In situatia in care salariile de baza sunt mai mici decat cele aferente lunii iulie 2016, se pastreaza cele aferente lunii iulie 2016.
Pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie publica pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru functii similare, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Incepand cu luna august 2016, cuantumul salariului lunar brut/soldei brute lunare luat/luate in calcul la stabilirea bursei de rezidentiat potrivit art. 18 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 103/2013, aprobata cu completari prin Legea nr. 28/2014, cu modificarile si completarile ulterioare, este de 4.749 lei.
Garzile efectuate de personalul sanitar cu pregatire superioara in afara normei legale de munca si a programului normal de lucru de la functia de baza se desfasoara in baza unui contract de munca cu timp partial pentru activitatea prestata in linia de garda si personalul va beneficia numai de drepturile aferente activitatii prestate in linia de garda.
Pentru personalul didactic de predare, de conducere, indrumare si control, la salariul de baza se acorda urmatoarele sporuri si indemnizatii, daca sunt indeplinite conditiile de acordare prevazute de lege, astfel:
a) indemnizatie pentru invatamantul special = 15% * salariul de baza;
b) gradatie de merit = 25% * salariul de baza;
c) indemnizatie de dirigentie, invatatori, educatoare, profesori pentru invatamantul primar sau prescolar = 10% * (salariul de baza+a+b);
d) la cauntumul salariului calculat conform lit. a)-c) se adauga si cuantumurile unor compensatii tranzitorii.
Pentru personalul didactic auxiliar, la salariul de baza se acorda urmatoarele sporuri si indemnizatii, daca sunt indeplinite conditiile de acordare prevazute de lege, astfel:
a) indemnizatie pentru invatamantul special = 15% * salariul de baza;
b) gradatie de merit = 25% * salariul de baza;
c) sporul de stabilitate = 15% * (salariul de baza+a+b) pentru personalul care are o vechime neintrerupta de 10 ani in invatamant;
d) la cauntumul salariului calculat conform lit. a)-c) se adauga si cuantumurile unor compensatii tranzitorii.
Pentru personalul nou-incadrat, pentru personalul numit/incadrat in aceeasi institutie/unitate de invatamant pe functii de acelasi fel, inclusiv pentru personalul promovat in functii sau in grade/trepte profesionale, salarizarea se face la nivelul de salarizare pentru functii similare, in masura in care personalul isi desfasoara activitatea in aceleasi conditii.
Incepand cu luna august 2016, salariile de baza se stabilesc la nivelul de 70% din nivelul salariilor de baza aferente functiilor din cadrul Secretariatului General al Guvernului pentru personalul din aparatul propriu al ministerelor.
Asimilarea functiilor si salariilor personalului cu functiile si nivelul de salarizare din cadrul Secretariatului General al Guvernului, precum si stabilirea noului nivel al drepturilor salariale se fac prin ordine comune ale Secretariatului General al Guvernului si ale ordonatorilor principali de credite.
In situatia in care salariile de baza determinate sunt mai mici decat cele aferente lunii iulie 2016, se pastreaza cele aferente lunii iulie 2016.
Prin exceptie, incepand cu 1 ianuarie 2017, pentru angajatii din sanatate, ordonatorii de credite pot acorda premii anuale, semestriale si trimestriale, in limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului prevazut in statul de functii, cu incadrare in fondurile aprobate prin buget. Sumele neutilizate in cursul unui trimestru pot fi acordate in perioadele urmatoare, in cadrul aceluiasi an bugetar.
Tot prin exceptie, dar incepand 1 ianuarie 2018, pentru personalul din educatie, ordonatorii de credite pot acorda premii anuale, semestriale si trimestriale, in limita a 2% din cheltuielile cu salariile aferente personalului prevazut in statul de functii, cu incadrare in fondurile aprobate prin buget. Sumele neutilizate in cursul unui trimestru pot fi acordate in perioadele urmatoare, in cadrul aceluiasi an bugetar.
Premiile individuale se stabilesc de catre ordonatorii de credite in limita sumelor alocate cu aceasta destinatie de catre ordonatorul de credite, pe baza indeplinirii conditiilor de reforma si a criteriilor de preformanta.
Conditiile de reforma si criteriile de performanta se stabilesc de catre Ministerul Sanatatii si Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice si se aproba prin hotarare a Guvernului.
Salarizarea personalului platit din fonduri publice este reglementata in prezent, in principiu, de Legea-cadru nr. 284/2010 privind salarizarea unitara a personalului platit din fonduri publice, cu modificarile si completarile ulterioare. In practica, desi exista cadrul legislativ, acesta nu poate fi respectat din cauza constrangerilor financiare. Astfel, chiar de la intrarea in vigoare a Legii-cadru nr. 284/2010, salariile personalului bugetar nu au putut fi stabilite conform prevederilor acesteia, fiind mentinute salariile existente in plata anterior.
In functie de conjunctura macro-economica si de contextul politic de moment, salariile au fost majorate, ”inghetate” sau reduse, in ansamblu sau numai pentru anumite categorii de personal sau sectoare, ceea ce a facut ca in sistemul public de salarizare sa apara o serie de disfunctionalitati, cum ar fi:
• niveluri diferite de salarizare pentru persoane exercitand aceeasi functie si aceleasi atributii, in cadrul aceleiasi institutii ori in cadrul unui sector in institutii de acelasi fel;
• salarii egale pentru persoane exercitand aceeasi functie si aceleasi atributii, dar cu vechime in munca diferita;
• salarii mai mici pentru persoane angajate pe functii necesitand studii superioare, decat ale unor persoane angajate pe functii necesitand studii medii.
Consecinta directa a acestor situatii este aceea ca autoritatile si institutiile publice centrale si locale sunt chemate in judecata intr-un numar semnificativ de procese aflate pe rolul instantelor de judecata din intreaga tara, avand ca obiect eliminarea discrepantelor rezultate din neaplicarea in integralitate a prevederilor Legii-cadru nr. 284/2010 si sunt deja pronuntate hotarari judecatoresti definitive in favoarea salariatilor”, arata Guvernul.
In afara de disfunctionalitatile comune identificate in cadrul mai multor familii ocupationale, in sectorul de sanatate s-au produs dezechilibre structurale din perspectiva resurselor umane, migratia fortei de munca in strainatate atingand niveluri alarmante. Atractivitatea intrarii in sistemul medical este foarte redusa, in conditiile in care salariile medicilor sunt foarte mici, iar ale asistentului medical debutant sunt la limita salariului minim.
Subfinantarea constanta a sistemului public de sanatate a provocat dezechilibre structurale care afecteaza major calitatea serviciilor pe care le ofera, mai arata Executivul.
In opinia Guvernuui, corectiile salariilor pentru 400.951 angajati din sistemul public, reprezentand aproximativ 33% din totalul personalului platit din fonduri publice, vor avea efecte pozitive imediate prin cresterea consumului individual si a volumului contributiilor la bugetul de stat si al asigurarilor sociale.
Elementele de risc ce ar putea rezulta prin efectul de transmisie din consum spre importuri, cu posibila afectare a balantei comerciale, sunt limitate prin incadrarea in plafonul prognozat de crestere salariala in sectorul public de 2,3 mld lei pentru anul 2017.
In acelasi timp, adoptarea modificarilor diminueaza impactul financiar potential asupra bugetului general consolidat ca urmare a executarii de sentinte judecatoresti ce se pot pronunta in favoarea salariatilor care ar intenta procese individuale sau colective pe tema discriminarii la locul de munca. Acest impact negativ potential este estimat la 3,5 miliarde lei compensari si plati retroactive pentru trei ani, calculate conform legii salariale.
Sursa text: Profit