Ramona Manescu, fostul ministru al Transporturilor, a acordat un interviu in exclusivitate pentru Mondo News in care a facut o trecere in revista a activitatii depuse in perioada in care s-a aflat in fruntea institutiei. Ramona Manescu a vorbit despre absorbtia fondurilor europene dar si despre imprumutul din Trezorerie pentru CFR Calatori.
1. Ati anuntat o crestere spectaculoasa a fondurilor europene. Cum ati reusit performanta, care este secretul?
Pe durata celor doua mandate de europarlamentar liberal, ca raportor la Parlamentului European, am contribuit substantial la imbunatatirea legislatiei europene privind simplificarea accesarii fondurilor europene. Datorita acestui proiect stapanesc foarte bine intimitatea mecanismelor de accesare, pe care am avut ocazia ulterior sa le aplic din pozitia de Ministru al Transporturilor – de aceea pe durata mandatului meu absorbtia fondurilor europene s-a dublat.
Am adus in Romania 600 de milioane de euro, bani ce se regasesc in proiecte aflate deja in curs de implementare, bani ce inseamna in mod direct locuri de munca si venituri pentru companiile ce executa lucrarile.
In mod concret, pentru deblocarea acestor fonduri, a trebuit sa emitem 14 instructiuni procedurale pentru intarirea managementului de proiect si a managementului financiar la beneficiarii acestui program. Consider ca este foarte important ca toate proiectele sa fie monitorizate permanent, pentru ca orice pas procedural gresit, are potentialul de a bloca fondurile si impiedica realizarea proiectului.
2. Ce proiecte se construiesc cu acesti bani si in ce masura contribuie la dezvoltarea regionala?
Sunt proiecte de infrastructura rutiera, feroviara, aeroportuara si navala, care duc la crearea a cateva mii de locuri de munca in toate regiunile din tara. Cele feroviare si rutiere se concentreaza acum in zona de centru–vest, cele navale sunt in est si sud-est si avem un proiect pentru modernizarea unui aeroport in nord. De exemplu, in lucrarile deschise pe calea ferata, lucreaza in prezent 800-1.000 de persoane. Sa nu omitem insa ca, odata dezvoltata infrastructura, aceste regiuni vor fi mai capabile sa atraga investitii, ceea ce va crea locuri de munca pe termen lung.
3. Pentru anul acesta aveati o tinta ambitioasa privind atragerea fondurilor europene. Unde ar fi trebuit sa ajunga banii?
In mod normal ar trebui sa aducem in Romania 1,35 miliarde de euro pentru ca am planificat proiectele Ministerului Transporturilor in asa fel incat sa evitam decomiterea si sa securizam astfel finalizarea tuturor proiectelor pana in 2015.
Acest efort trebuie sustinut in continuare, iar daca se pastreaza programarea actuala, vom fi capabili sa finalizam santierele actuale si sa inauguram altele noi, unele chiar foarte mari.
Doar in ultimele doua saptamani ale mandatului am semnat contracte de finantare pentru modernizarea infrastructurii aeroportuare in Craiova si Oradea, precum si reabilitarea podurilor, podetelor si tunelurilor de pe Regionala CFR Cluj. Iar acestea completeaza ce era deja stabilit pentru continuarea coridorului IV feroviar (reabilitarea a patru noi loturi, intre Frotiera si Simeria). Ar fi urmat un centru intermodal in Brasov, modernizarea aeroportului din Iasi si alte proiecte pe care echipa noastra a reusit sa le organizeze ca sa se intample.
4. Ne puteti explica Ordonanta de Urgenta privind imprumutul din Trezorerie catre CFR Calatori?
Sa va explic putin cercul vicios pe care a trebuit sa-l desfiintam – CFR Calatori primeste subventie de la buget cu intarziere, deci nu-si plateste nici furnizorii la timp si nici taxa pe utilizarea infrastructurii catre CFR Infrastructura – o companie care, la randul ei, nu-si poate achita datoriile.
Dupa mai multe analize si propuneri am reusit sa gasim o solutie care va debloca situatia si va crea economii substantiale companiilor. Astfel, a fost promovata prin Guvern o ordonanta de urgenta prin care Ministerul Finantelor va acorda CFR Calatori un imprumut din Trezorerie in valoare de 579 de milioane de lei, cu termen de rambursare 27 noiembrie.
Imprumutul va fi folosit pentru plata restantelor catre CFR Infrastructura, care va plati datoriile la furnizorii de energie si astfel scapa de povara penalitatilor. In plus, cel mai mare castig este ca, platindu-si datoriile catre furnizorii de energie, CFR Infrastructura are posibilitatea de a iesi din contractele cu pret mare si poate intra pe piata libera unde va cumpara energie electrica mai ieftina cu 25%-35%, ceea ce va produce castiguri semnificative.
5. Cum ar putea Romania sa accelereze absorbtia si folosirea fondurilor?
In primul rand prin accelerarea procesului licitatiilor publice care astazi pot dura chiar si un an si jumatate. Tot cu referire la activitatea mea de europarlamentar, ca raportor al Parlamentului European, am contribuit la imbunatatirea legislatiei pentru achizitii publice, prin noi directive pentru proceduri mai simple si mai transparente, care diminueaza riscul neregulilor si al conflictului de interese. Consider ca un regulament strict si transparent in privinta achizitiilor publice este foarte important, de care trebuie neaparat sa tinem cont.
Este importanta si comunicarea, mai exact pastrarea unei legaturi permanente cu specialistii de la Comisia Europeana, pentru a rezolva eventualele probleme in cel mai scurt timp. Cu seriozitate si respectarea intocmai a conditiilor impuse, Romania are toate sansele sa recupereze timpul pierdut.
Sursa foto: Mondo News
FELICITARI Dna. RAMONA MANESCU !
DL. SOVA , CAT MAI PERMITETI JAFUL DE LA CFR CALATORI ?
“Radiografia dezastrului de la CFR Călători . Managerul privat al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, botezat de ceferişti “Smart”, pentru şmecheriile pe care le-a regizat şi încă le mai regizează în zona transportului feroviar de călători, a intrat în vizorul procurorilor DNA şi Poliţiei Române pentru “performanţa” de a trage pe linie moartă compania de stat”
DNA TREBUIE SA -I RIDICE CU AUTOCARUL …
AJUNGE CU BATAIA DE JOC PE BANI PUBLICI.
DOROBANTU VALENTIN , ALEXANDRA GATEJ , CLAUDIU DUMITRESCU , DANA RACHILA
GALBEN , CARMEN MARIA POPESCU , MIU ILEANA , MANTESCU CRISTINA , LILIANA CONSTANTINESCU , MANTOIU CORNEL , ZAHARIA ADRIAN , MARCELA NAE , ZAMFIR EMIL , PROTOPOPU GABRIEL , NITA ROBERT , TIMIS BOGDAN ,CRINTEA STEFAN , ETC. PROTAGONISTII DEZASTRULUI?
Sub “privirea” neputincioasa a Ministrului Transporturilor dl. DAN SOVA ,subalternii isi fac de cap ? “Cum a sifonat directorul CFR Calatori subventiile de la stat De cum protectorul sau Relu Fenechiu l-a instalat ditamai jupanul la CFR Calatori, Valentin Dorobantu s-a si apucat de treaba. Dar nu cea pentru care este platit din bani publici, bineinteles. Dorobantu a trecut imediat la aplicarea unui plan minutios de falimentare fortata a companiei de stat aflata in subordine, a carei activitate a fost pur si simplu sabotata sistematic, dupa cum s-au plans in mod repetat chiar angajatii de la CFR Calatori, totul in beneficiul concurentilor din domeniul privat.
Dupa mine, potopul!
Aceasta pare sa fie singura strategie manageriala dupa care se calauzeste Valentin Dorobantu in conducerea CFR Calatori. Astfel, in doar cateva luni, noul „manager privat”, dupa cum scrie acum pe cartea de munca a fostului director, a desfiintat nu mai putin de 200 de trenuri .
Acum, s-ar putea crede ca poate lucrurile nu mergeau bine si atunci seful a fost nevoit sa ia masuri drastice… Numai ca aceleasi rute, care au fost apoi cedate operatorilor privati, produc bani frumosi pentru acestia. Totul a fost posibil prin punerea celor mai rentabile curse la ore total nepotrivite si umflarea preturilor biletelor, astfel ca, in scurt timp, calatorii au disparut cu totul din trenurile companiei de stat. In schimb, la organizarea licitatiilor intervalului orar, firmele de casa ale „caracatitei Fenechiu” au primit cele mai bune ore.”